4
ESITYS ASUNTOTONTTIEN VARAAMISESTA ASUNTOTUOTANTOTOIMIKUNNALLE SEKÄ LYHYT KATSAUS ASUNTOTONTTIEN VARAUSTILANTEESEEN
Kv 2010-213
EHDOTUS Lautakunta päättänee esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus varaisi asuntotuotantotoimikunnalle 31.12.2012 saakka seuraavat tontit jäljempänä mainituin ehdoin:
20. LÄNSISATAMA, Saukonpaasi
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
20027/2 |
7 300 |
n. 78 |
Vapaarahoitteisten Hitas I -ehdoin toteutettavien omistusasuntojen suunnittelua varten seuraavin ehdoin:
- Varauksensaaja on velvollinen suunnittelemaan ja toteuttamaan tontille 28.10.2009 ratkaistun suta-kilpailun kilpailuehdotuksen ”Pyrstötähti” mukaisesti tai vähintäänkin siitä ilmenevää laatutasoa ja perusratkaisuja noudattaen. Tällöin on kuitenkin otettava huomioon se, mitä varausehdoissa on omistusasuntojen keskipinta-alasta toisaalla varausehdoissa todettu.
- Varauksensaaja on velvollinen noudattamaan liitteenä
./. 7 olevia Jätkäsaaren alueen varausten lisäehtoja. Varaus tulee voimaan vasta, kun varauksensaaja on allekirjoittanut liitteestä ilmenevän sitoumuksen ja toimittanut sen kiinteistöviraston tonttiosastolle.
22. VALLILA
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
22556/3 |
4 820 |
n. 64 |
Valtion tukemien
vuokra-asuntojen suunnittelua varten seuraavin
ehdoin:
- Varauksensaaja toteuttaa uudisrakentamisen edellyttämät olemassa olevien rakennusten purut yhteistyössä Vallilan Kiinteistöt Oy:n kanssa. Purkamisesta aiheutuvien kulujen kattamisesta sovitaan Att:n, Vallilan Kiinteistöt Oy:n ja kiinteistöviraston tonttiosaston kanssa erikseen.
28.
OULUNKYLÄ
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
28316/1 |
3 000 |
n. 32 |
Vapaarahoitteisten Hitas I -ehdoin toteutettavien omistusasuntojen suunnittelua varten seuraavin ehdoin:
- Varauksensaaja on velvollinen kohteen suunnittelussa kokeilemaan menettelyä, jossa varauksensaaja pyytää vähintään kohteen kaupunkikuvallisia ratkaisuja osoittavan viitesuunnitelman ainakin kolmelta eri suunnittelijalta ja kohteen suunnittelijaksi valitaan parhaimmaksi arvioidun viitesuunnitelman esittänyt suunnitteluja. Suunnittelijan valinta on tehtävä yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston kanssa.
- Varauksensaajan tulee olla tietoinen, että tonttiin tällä hetkellä kohdistuva maanvuokrasopimus päätetään vasta, kun tontilla nykyisellään olevan ostoskeskuksen korvaavat tilat ovat valmistuneet. Tontti arvioidaan saatavan rakennuskelpoiseksi viimeistään 31.12.2013 mennessä.
- Varauksensaajan tulee tarjota tontille asemakaavan mukaisesti rakennettavia liiketiloja ensisijaisesti tontilla nykyisin olevan ostoskeskuksen liikkeenharjoittajille vuokrattavaksi tai ostettavaksi.
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
28321/10 |
1 200 |
n. 16 |
Välimuodon asuntojen suunnittelua varten seuraavin ehdoin:
- Mahdollisen Hitas -tuotannon osalta noudatetaan Hitas II - ehtoja.
- Varauksensaajan tulee tarjota tontille asemakaavan mukaisesti rakennettavia liiketiloja ensisijaisesti tontilla 28316/11 nykyisellään olevan ostoskeskuksen liikkeenharjoittajille vuokrattavaksi tai ostettavaksi.
29. HAAGA, Pohjois-Haaga
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
29145/14 |
1 900 |
n. 20 |
Vapaarahoitteisten Hitas I -ehdoin toteutettavien omistusasuntojen suunnittelua varten.
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
29145/19 |
1 800 |
n. 24 |
Valtion tukemien vuokra-asuntojen suunnittelua varten.
33.
KAARELA
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
33037/3 |
2 300 |
n. 31 |
Valtion tukemien
vuokra-asuntojen suunnittelua varten.
36.
VIIKKI, Viikinmäki
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
36120/3 |
4 500 |
n. 60 |
Valtion tukemien vuokra-asuntojen suunnittelua varten.
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
36121/2 |
3 300 |
n.35 |
Vapaarahoitteisten Hitas I -ehdoin toteutettavien omistusasuntojen suunnittelua varten.
38.
MALMI, Pihlajanmäki
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
38029/3 |
1850 |
n.25 |
Välimuodon asuntojen suunnittelua varten seuraavin ehdoin:
- Mahdollisen Hitas -tuotannon osalta noudatetaan Hitas - I ehtoja.
39. TAPANINKYLÄ
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
39146/1-3 |
1 565 |
n. 17 |
Vapaarahoitteisten Hitas II -ehdoin toteutettavien omistusasuntojen suunnittelua varten.
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
39146/4 |
1 500 |
n. 20 |
Valtion tukemien
vuokra-asuntojen suunnittelua varten.
43.
HERTTONIEMI
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
43040/7 |
4 400 |
n. 73 |
Ensisijaisesti ikääntyville suunnattujen valtion tukemien vuokra-asuntojen suunnittelua varten seuraavin ehdoin:
- Tontin suunnittelu ja toteutus on koordinoitava ja yhteensovitettava korttelin muiden rakentajien kanssa.
- Varauksensaaja on velvollinen sopimaan po. korttelin muiden rakennuttajien kanssa korttelin tonttien toteuttamisen edellyttämistä pysäköinti- ja muista yhteisjärjestelyistä ja näistä aiheutuvien kustannusten jakamisesta. Mikäli osapuolet eivät keskenään toisin sovi, noudatetaan mainittujen osalta kiinteistölautakunnan 22.12.2009 (803 §) hyväksymästä maankäyttösopimuksesta ilmeneviä toteutus- ja kustannustenjakoperiaatteita.
45.
VARTIOKYLÄ, Myllypuro
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
45186/2 |
2 500 |
n. 33 |
Välimuodon asuntojen suunnittelua varten seuraavin ehdoin:
- Mahdollisen Hitas -tuotannon osalta noudatetaan Hitas - I ehtoja.
- Varauksensaaja on velvollinen järjestämään
kohteesta
suta-kilpailun yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, kiinteistöviraston ja
talous- ja suunnittelukeskuksen kanssa.
- Varauksensaaja on velvollinen kustannuksellaan sopimaan varausalueen viereisen KT -tontin 45186/3 haltijan kanssa varausalueen autopaikkojen sijoittamisesta kyseiselle KT -tontille.
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
45156/6 |
8 000 |
n. 107 |
Välimuodon asuntojen suunnittelua varten seuraavin ehdoin:
- Tontin rakennusoikeudesta noin 50 % on toteutettava vapaarahoitteisena omistusasuntotuotantona Hitas I - ehdoin.
47. MELLUNKYLÄ, Kontula
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
47295/1 |
5 000 |
n. 67 |
Välimuodon asuntojen suunnittelua varten seuraavin ehdoin:
- Mahdollisen Hitas -tuotannon osalta noudatetaan Hitas I -ehtoja.
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
47295/2 |
7 800 |
104 |
Välimuodon asuntojen suunnittelua varten seuraavin ehdoin:
- Mahdollisen Hitas -tuotannon osalta noudatetaan Hitas I -ehtoja.
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
47298/1 |
6 800 |
n. 91 |
Valtion tukemien vuokra-asuntojen suunnittelua varten.
49. LAAJASALO, Gunillankallion alue
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
49046/1 |
5 800 |
n. 62 |
Vapaarahoitteisten Hitas I -ehdoin toteutettavien omistusasuntojen suunnittelua varten seuraavin ehdoin:
- Varauksensaaja on velvollinen järjestämään
kohteesta
suta-kilpailun yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, kiinteistöviraston ja
talous- ja suunnittelukeskuksen kanssa.
- Varauksensaaja on velvollinen noudattamaan liitteenä
./. 8 olevia Kruunuvuorenrannan alueen varausten lisäehtoja. Varaus tulee voimaan vasta, kun varauksensaaja on allekirjoittanut liitteestä ilmenevän sitoumuksen ja toimittanut sen kiinteistöviraston tonttiosastolle.
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
49046/2 |
9 000 |
n. 120 |
Välimuodon asuntojen suunnittelua varten seuraavin ehdoin:
- Mahdollisen Hitas -tuotannon osalta noudatetaan Hitas I -ehtoja.
- Varauksensaaja on velvollinen järjestämään
kohteesta
suta-kilpailun yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, kiinteistöviraston ja
talous- ja suunnittelukeskuksen kanssa.
- Varauksensaaja on velvollinen noudattamaan liitteenä 8 olevia Kruunuvuorenrannan alueen varausten lisäehtoja. Varaus tulee voimaan vasta, kun varauksensaaja on allekirjoittanut liitteestä ilmenevän sitoumuksen ja toimittanut sen kiinteistöviraston tonttiosastolle.
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
49047/1 |
4 800 |
n. 64 |
Valtion tukemien vuokra-asuntojen suunnittelua varten seuraavin ehdoin:
- Tontin rakentamista ei saa aloittaa ennen tontin 49046/1 tai 2 rakentamisen aloittamista.
- Varauksensaaja on velvollinen noudattamaan liitteenä 8 olevia Kruunuvuorenrannan alueen varausten lisäehtoja. Varaus tulee voimaan vasta, kun varauksensaaja on allekirjoittanut liitteestä ilmenevän sitoumuksen ja toimittanut sen kiinteistöviraston tonttiosastolle.
49.
LAAJASALO, Hopealaakson alue
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
49183/2 |
4 900 |
n. 52 |
Vapaarahoitteisten Hitas I -ehdoin toteutettavien omistusasuntojen suunnittelua varten seuraavin ehdoin:
- Varauksensaaja on velvollinen noudattamaan liitteenä 8 olevia Kruunuvuorenrannan alueen varausten lisäehtoja. Varaus tulee voimaan vasta, kun varauksensaaja on allekirjoittanut liitteestä ilmenevän sitoumuksen ja toimittanut sen kiinteistöviraston tonttiosastolle.
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
49183/3 |
4 900 |
n. 52 |
Vapaarahoitteisten Hitas I -ehdoin toteutettavien omistusasuntojen suunnittelua varten seuraavin ehdoin:
- Varauksensaaja on velvollinen noudattamaan liitteenä 8 olevia Kruunuvuorenrannan alueen varausten lisäehtoja. Varaus tulee voimaan vasta, kun varauksensaaja on allekirjoittanut liitteestä ilmenevän sitoumuksen ja toimittanut sen kiinteistöviraston tonttiosastolle.
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
49183/4 |
3 450 |
n. 46 |
Välimuodon asuntojen suunnittelua varten seuraavin ehdoin:
- Varauksensaaja on velvollinen järjestämään kohteesta suta-kilpailun yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, kiinteistöviraston ja talous- ja suunnittelukeskuksen kanssa.
- Mahdollisen Hitas -tuotannon osalta noudatetaan Hitas I -ehtoja.
- Varauksensaaja on velvollinen noudattamaan liitteenä 8 olevia Kruunuvuorenrannan alueen varausten lisäehtoja. Varaus tulee voimaan vasta, kun varauksensaaja on allekirjoittanut liitteestä ilmenevän sitoumuksen ja toimittanut sen kiinteistöviraston tonttiosastolle.
Kortteli/tontti |
Asuinrakennusoikeus |
Asuntoja kpl |
49183/5 |
7 900 |
n. 105 |
Valtion tukemien
vuokra-asuntojen suunnittelua varten seuraavin
ehdoin:
- Tontin rakentamista ei saa aloittaa ennen tontin 49183/2, 3 tai 4 rakentamisen aloittamista.
- Varauksensaaja on velvollinen järjestämään kohteesta
suta-kilpailun yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, kiinteistöviraston ja
talous- ja suunnittelukeskuksen kanssa.
- Varauksensaaja on velvollinen noudattamaan liitteenä
./. 8 olevia Kruunuvuorenrannan alueen varausten lisäehtoja. Varaus tulee voimaan vasta, kun varauksensaaja on allekirjoittanut liitteestä ilmenevän sitoumuksen ja toimittanut sen kiinteistöviraston tonttiosastolle.
Lisäksi lautakunta päättänee esittää kaupunginhallitukselle, että edellä mainittujen varausten osalta noudatetaan seuraavia lisäehtoja:
- Tontit suunnitellaan ja toteutetaan varauksensaajan kokonaisvastuuperiaatteella.
- Hitas -tuotannossa on noudatettava liitteenä 9 olevia lisäehtoja.
- Suunnittelussa ja rakentamisessa on kiinnitettävä erityistä huomiota energiatehokkuuteen ja rakennusten tulee täyttää energiatehokkuusluokan A vaatimukset siten kuin kevään 2010 aikana tarkemmin määritellään.
Varauksensaaja on velvollinen viimeistään hakiessaan varausalueen pitkäaikaista vuokraamista esittämään kiinteistöviraston tonttiosastolle energiatodistuksesta annetun lain (487/2007) mukaisen varausalueelle rakennettavaa rakennusta koskevan energiatodistuksen taikka muun rakennuksen energiatehokkuutta osoittavan kiinteistöviraston tonttiosaston hyväksymän selvityksen.
- Omistusasuntotuotannossa asuntojen keskipinta-alan tulee olla vähintään 75 m2. Keskipinta-alatavoite voidaan kuitenkin alittaa enintään 10 %:lla, mikäli se on asuntojen suunnittelun taikka asuntojen kysyntään liittyvän painavan syyn vuoksi perusteltua.
- Varauksensaajan tulee noudattaa alueellisia rakennustapaohjeita sekä olla suunnittelussa yhteistyössä kaupungin alueellisten yhteistyöryhmien kanssa.
- Varauksensaajan tulee noudattaa liitteenä nro 10 olevaa kiinteistöviraston tonttiosaston toimintaohjetta 3.3.2010 ”Kaivettavat ja louhittavat massat sekä kaadettavat puut”.
- Vuokra- ja asumisoikeusasuntotuotantoon varattaville tontille rakennettaviin rakennuksiin voidaan sijoittaa kaupungin tai kaupungin hyväksymän yhteisön ylläpitämiä erityisryhmille suunnattuja asumisyksiköitä tai varata osuus asunnoista erityisryhmien itsenäiseen asumiseen. Yksittäisessä hankkeessa osuus voi tarpeen ja aluekohtaisen harkinnan mukaan olla korkeintaan 20 % tontin tai tonttien rakennusoikeudesta tai suurempikin niin erikseen sovittaessa.
Edelleen lautakunta päättänee esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus varaisi asuntotuotantotoimikunnalle sosiaaliviraston kehitysvammaisten ryhmäkotihankkeiden suunnittelua varten 31.12.2012 saakka jäljempänä mainitut tontit ja seuraavin ehdoin:
Kaupunginosa |
Tontti |
Rakennusoikeus |
33. Kaarela |
33032/18 |
784 |
38. Malmi |
38029/4 |
850 |
49. Laajasalo |
49079/4 |
2 000 |
49. Laajasalo |
49090/2 |
2 100 |
54. Vuosaari (Aurinkolahti) |
54276/4 |
1 000 |
- Hankkeet suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä sosiaaliviraston kanssa.
- Varauksensaaja on velvollinen yhteistyössä sosiaaliviraston kanssa tiedottamaan hankkeista kulloinkin kyseessä olevan alueen asukkaita ja asukasyhdistyksiä hankesuunnittelun alkuvaiheessa.
- Varauksensaaja on velvollinen tontin 49090/2 suunnittelussa ja toteutuksessa noudattamaan liitteenä 8 olevia Kruunuvuorenrannan alueen varausten lisäehtoja. Varaus tulee voimaan vasta, kun varauksensaaja on allekirjoittanut liitteestä ilmenevän sitoumuksen ja toimittanut sen kiinteistöviraston tonttiosastolle.
- Suunnittelussa ja rakentamisessa on kiinnitettävä erityistä huomiota energiatehokkuuteen ja rakennusten tulee täyttää energiatehokkuusluokan A vaatimukset siten kuin kevään 2010 aikana tarkemmin määritellään.
Varauksensaaja on velvollinen viimeistään hakiessaan varausalueen pitkäaikaista vuokraamista esittämään kiinteistöviraston tonttiosastolle energiatodistuksesta annetun lain (487/2007) mukaisen varausalueelle rakennettavaa rakennusta koskevan energiatodistuksen taikka muun rakennuksen energiatehokkuutta osoittavan kiinteistöviraston tonttiosaston hyväksymän selvityksen.
Vielä lautakunta päätti todeta, ettei Suursuon Ostoskeskus Oy:n 14.12.2009 päivätty kirjelmä anna kiinteistötoimen osalta aihetta toimenpiteisiin.
Lopuksi lautakunta päättänee esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus oikeuttaa kiinteistölautakunnan päättämään tonttien varausehtojen vähäisistä tarkennuksista ja mahdollisesti tarvittavista lisäehdoista.
Pöytäkirjanote kaupunginhallitukselle.
Lisätiedot:
Haapanen Sami, kehittämislakimies, puhelin 310 36437
Kivelä Tuomas, tonttiasiamies, puhelin 310 36455
LIITTEET |
Liite 1 |
|
|
Liite 2 |
|
|
Liite 3 |
|
|
Liite 4 |
|
|
Liite 5 |
|
|
Liite 6 |
|
|
Liite 7 |
|
|
Liite 8 |
|
|
Liite 9 |
|
|
Liite 10 |
|
|
Liite 11 |
Tiivistelmä Maankäytön ja asumisen toteutusohjelman 2008 - 2017 mukaan asuntotuotanto Helsingissä pyritään nostamaan 5 000 asuntoon vuodessa, josta 3 600 asuntoa rakennetaan kaupungin maalle. Asuntotuotantotoimikunnan (jäljempänä Att) tavoite kaupungin maalle toteutettavasta tuotannosta on 1 500 asuntoa vuodessa.
Kaupunginvaltuusto päätti 29.4.2009 edellyttää, että Att:n vuoden 2012 tuotantotavoitteiden turvaamiseksi kaupunki osoittaa omaa asuntotuotantoa varten riittävän määrän vuoteen 2012 mennessä rakennuskelpoiseksi saatettavissa olevia tontteja. Kiinteistölautakunta esittääkin nyt kaupunginhallitukselle uusien asuntotonttien varaamista Att:lle. Uusia tonttien varauksia esitetään tehtäväksi noin 1 412 asuntoa vastaavasti. Varattavaksi esitettäviä tontteja on mm. Länsisatamassa, Viikinmäessä, Haagassa, Myllypurossa sekä Laajasalossa.
Asuntotuotantoon varattavien tonttien lisäksi esitetään varattavaksi viisi tonttia sosiaaliviraston kehitysvammaisten palveluasuntohankkeita varten.
Voimassa olevat aiemmin tehdyt aloittamattomat varaukset ja nyt tehtävät varaukset mahdollistavat laskennallisesti arviolta noin 3 vuoden Att:n tavoitteiden mukaisen asuntotuotannon. On kuitenkin syytä huomata, ettei kaikkia Att:lle aiemmin varattuja eikä nyt varattavia tontteja todennäköisesti saada rakennuskelpoiseksi seuraavan 2 vuoden aikana.
ESITTELIJÄ
Att:n tonttivaraukset ja lyhyt katsaus asuntotonttien varaustilanteeseen
Kaupungilla on vuoden 2010 alussa voimassa olevia asuntotonttien varauksia eri rakennuttajille ja tontinluovutuskilpailuja varten yhteensä hieman yli 12 000 asunnon tuotantoa varten, eli noin 2,5 vuoden asuntotuotantoa vastaava määrä.
Kaikista varauksista noin 3 400 asuntoa, eli 28 %, on Att:lle. Lukuun sisältyy noin 500 asuntoa, joista Att on jo tehnyt aloituspäätöksen, mutta joiden rakentamista ei ole vielä aloitettu. MA-ohjelman päätösten mukaan asuntotuotanto kaupungin maalla pitäisi olla 3 600 asuntoa vuodessa ja Att:n tuotanto-osuus tästä 1 500 asuntoa, eli 42 prosenttia. Att:n varausten suhteellinen osuus kaikista tonttivarauksista jää siten tavoitteesta noin 14 % prosenttia. Lisävaraukset kaupungin omaan tuotantoon ovat tästä syystä perusteltuja.
./. Esityslistan liitteenä 1 olevasta taulukosta ilmenee rahoitus- ja hallintamuodoittain Att:n arvioitu asuntotuotanto vuosien 2010 - 2014 aikana. Seuraavan viiden vuoden aikana on ohjelmoitu alkavaksi yhteensä noin 2 500 asunnon rakentaminen. Nykyiset Att:n varaukset huomioiden Att:lta puuttuu laskennallisesti tonttivarauksia seuraavan viiden vuoden tavoitteelliseen tuotantoon nähden noin 4 100 asunnon verran, mikäli pidetään kiinni Att:n 1 500 asunnon vuotuisesta tavoitteesta. Eniten tonttivarauksia puuttuu Ara-tuotannosta, yhteensä noin 2 100 asuntoa vastaava määrä.
./. Esityslistan liitteenä 2 olevasta taulukosta ilmenee tällä hetkellä voimassa olevat asuntotonttien varaukset rakennuttajittain sekä rahoitus- ja hallintamuodoittain. Yleisesti ottaen voitaneen todeta, että varauksia on voimassa tällä hetkellä varsin runsaasti. Nykyisillä varauksilla pystyttäneenkin vastaamaan varsin hyvin MA-ohjelman kokonaistuotantotavoitteeseen (5 000 asuntoa/vuosi), joskaan kaikki varatut tontit eivät varmastikaan ole vielä rakentamiskelpoisia.
Varauksia ja niiden määrää tarkasteltaessa lienee syytä todeta, että vaikka tontteja onkin puhtaasti määrällisesti tarkasteltuna varattuna varsin runsaasti, ongelmaksi saattaa muodostua suunnittelun edetessä paljastuvat tonttien laadulliset tekijät. Toisin sanoen osa varatuista tonteista saattaa olla sijainniltaan, rakennettavuudeltaan, kaavaratkaisuiltaan tai muilta ominaisuuksiltaan erittäin haastavia toteutettavaksi siihen rahoitus- ja hallintamuotoon, johon ne on aikanaan MA - ohjelmassa asetettujen tavoitteiden mukaisesti varattu.
Lisävarauksia on tarkoitus esittää eri rakennuttajille laajemmin loppusyksystä 2010 tai vuoden 2011 alussa, jolloin varattavaksi voitaneen esittää tontteja suurempia määriä mm. Haagan Isonnevan, Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan alueilta sekä Jätkäsaaren aloitusalueelta.
Varausesitys pääpiiteissään ja varausesityksen perustelut
Kuten edellä on jo todettu, Att:lla oli vuoden 2010 alussa voimassa tonttivarauksia yhteensä noin 3 400 asunnon rakentamista varten. Att:n tuotantotavoitteiden saavuttaminen vuodesta 2012 eteenpäin edellyttää lisävarausten tekemistä kaupungin omaan tuotantoon. Att:n edustajien kanssa on käyty syksyn 2009 ja alkuvuoden 2010 aikana läpi mahdolliset lisäkohteet.
Nyt käsiteltävään varausesitykseen sisältyy yhteensä 32 kerrostalo- ja rivitalotonttia, joiden rakennusoikeus on yhteensä noin 113 000 k-m². Tontit sijaitsevat Länsisataman, Vallilan, Oulunkylän, Haagan, Kaarelan, Viikin, Malmin, Tapaninkylän, Herttoniemen, Vartiokylän, Mellunkylän ja Laajasalon kaupunginosissa. Asuntoja tonteille voidaan rakentaa yhteensä 1 412 asuntoa, joista noin 408 asuntoa (n. 29 %) olisi Hitas -omistusasuntotuotantoa, noin 472 asuntoa (n. 33 %) yleisemmin välimuodon asuntotuotantoa (Hitas-, asumisoikeus- tai osaomistus) ja 532 asuntoa (n. 38 %) olisi valtiontukemaa vuokra-asuntotuotantoa.
Varausesityksen tonteista noin 770 asuntoa vastaava määrä saataneen rakentamiskelpoiseksi vuoden 2011 loppuun mennessä ja yhtä tonttia lukuun ottamatta muut tontit vuoden 2012 loppuun mennessä.
Asuntotuotantoon varattavien tonttien lisäksi esitetään varattavaksi viisi tonttia (yht. noin 6 700 k-m²) sosiaaliviraston kehitysvammaisten ryhmäkotihankkeita varten. Tontit sijaitsevat Kaarelan, Malmin, Laajasalon ja Vuosaaren kaupunginosissa.
./. Yhteenveto varattavaksi esitettävistä tonteista on esityslistan liitteenä 3 ja yhteenvetokartta asuntotuotantoon varattavaksi esitetyistä tonteista esityslistan liitteenä 4. Yhteenvetokartta sosiaaliviraston tarpeisiin esitettävistä tonteista on puolestaan esityslistan liitteenä 5.
./. Varausesityksen taustat ja tonttikohtaiset perustelut sekä kohdekohtaiset kartat ilmenevät esityslistan liitteenä 6 olevasta varausesityksen perusteluosasta. Perusteluosassa on käsitelty myös laajemmin varausehtoja sekä tonttien rakennettavuutta.
Lopuksi Esittelijä pitää edellä selostettujen lisävarausten tekemistä kaupungin omaan asuntotuotantoon perusteltuna. Varattavaksi esitettävät tontit mahdollistaisivat Att:n tuotantotavoitteeseen nähden lähes vuoden asuntotuotannon. Jo nykyisellään voimassa olevat aiemmin tehdyt aloittamattomat varaukset ja nyt tehtävät varaukset mahdollistavat laskennallisesti arviolta tällöin noin 3 vuoden Att:n tuotannon tavoitteiden mukaisen tuotannon. On kuitenkin syytä huomata, ettei kaikkia Att:lle aiemmin varattuja ja nyt varattavia tontteja saada rakennuskelpoiseksi seuraavan 2 vuoden aikana.
Kiinteistövirasto tulee
seuraavan kahden vuoden aikana toimimaan aktiivisesti Att:n tuotantoon
soveltuvien tonttien kartoittamiseksi, jotta MA- ohjelmassa asetetut tavoitteet
voitaisiin tonttivarannon puolesta saavuttaa myös pidemmällä aikavälillä.
Att:lle pyritäänkin esittämään lisävarauksia jo kuluvan kevään aikana, mikäli
sopivia kohteita löydetään.
Lisävarauksia esitettäneen laajemmassa määrin loppuvuonna 2010 tai vuoden 2011
alussa. Tällöin tulisi pyrkiä löytämään tontteja erityisesti valtion tukemaan
vuokra-asuntotuotantoon. Tämä saattaa kuitenkin osoittautua haastavaksi sillä
laadullisilta ominaisuuksiltaan kyseiseen rahoitus- ja hallintamuotoon soveltuvia
tontteja lienee kaavoituksen alla varsin rajallisesti.